Monday, 5 December 2016

Sedekah Al Fatihah Hukum Forex

1. Membaca doa dan bersedekah untuk si mati InsyaAllah sampai, menurut jumhur ulama dan sebahagian fuqaha menganggap perkara ini merupakan ijma. 2. Di dalam hadith musulmán, terdapat sunnah mendoakan dan miembro salam kepada ahli kubur apabila melalui kawasan perkuburan dengan membaca. Salamabehtera ke atas kamu wahai ahli kubur, dal kalangan mukminin dan musram, InsyaAllah kami akan menyusul kalian, Aku berdoa kepada Dios supaya miembro keselamatan kepada kami dan kamu. riwaya musulmana 3. Walaubagaimanapun, perbuatan Membaca al-Fatiha kepada si mati atau menyedekahkan pahala bacaannya kepada si mati tidak pernah diajarkan oleh Nabi salallahualaihiwassalam dan Bukan merupakan Amalan párrafo Sahabat dan kaum sálaf. Tidak diriwayatkan walau satu hadiz, cerita atau apa jua kisah bahawa baginda SAW dan para sahabat pernah melakukan amalan sedeca al-fatihah kepada orang mati dikalangan mereka. Isunya bukan soal sampai tak sampai, tetapi soal tak pernah dibujo oleh Nabi SAW dan ianya masala ibadah serta tidak boleh melakukan sesuatu yang Nabi SAW tidak buat. 4. Sedekah ialah memberikan sesuatu yang sudah kita Miliki, adapun pahala Bacaan al-Fatiha belum tentu dimiliki oleh kita kerana boleh jadi saja ianya ditolak Oleh Allah SWT ikhlas kerana TIDAK, tidak betul Tajwid atau Salah sebutan Bacaan sehingga maknanya Lari. Lalu jika pahala al-fatihah itu reina belum dijamin dapat, bagaimana mahu diberikan kepada orang lain. Kalau sedekah harta dan sesuatu milik kita maka hal tersebut sudah jelas dan sememangnya diterima oleh syarak. 5. Sunnah mengajar kita supaya membaca apabila mendengar berita kematian atau musibah dan kemudian mendoakan si mati jika dia orang yang beriman dengan membaca doa yang baik-baik seperti contohnya doa. Ya Alá, día de la globalización de gantikanlah bagi kami dengan ganti yang baik. Riwayat Abu Daud atau membaca doa yang masyur dibaca ketika solat jenazah. 6. Tiap amalan yang kelihatan baik tetapi tidak dilakukan oleh Rasul para el sahabat pastinya tertolak atau tidak benar sebab jika ianya perkara baik sudah pasti mereka akan mendahului kita. Ini berdasarkan kata-kata Huzaifah al-Yaman RA yang menyebut. Setiap ibadah yang tidak dilakukan oleh para sahabat Rasulullah Salallahualaihiwassalam maka janganlah kamu melakukannya. 7. Namun, jika ada yang tetap mahu berkeras melakukan Amalan Membaca sura Al-Fatiha dan menyedekahkannya kepada orangután mati maka janganlah dicela atau dimusuhi mereka sebaliknya menjaga Ukhuwah dan Persaudaraan se-Islam UIT adalah Lebih utama dan Lebih Mulia. Daripada Jabir RA, menyebut, bahawa Nabi Sallahualaihiwassalam bersabda. 161616171614 161416161614 16141618 16141618 16171614161816141614 16141618161516141615 161816151614161716151614 1616 1614161616141616 1618161416141616 1548 1614161416161618 1616 16171614161816161616 16141618161416151618 Sesungguhnya syaitan telah berputus asa Untuk disembah di Jazirah Árabe tetapi dia Akan berusaha menanamkan bibit permusuhan dikalangan manusia. Riwayat Muslim no. 2812Sedeqah Pahala Amalan Kepada Si Mati Hukum Sedeqah Pahala Amalan Kepada Si Mati Ust Zaharuddin Abd Rahman Apakah hukum seseorang menghadiahkan pahala Amalan ibadahnya kepada orangután mati iaitu seperti Membaca al-Fatiha buat si mati dan seumpamanya, tidak Kira Samada dari kalangan ahli keluarganya atau selainnya .. Adakah pahala tersebut sampai kepada si mati Sebelum menjawab persoalan ini, adalah terlebih baik kiranya pembaca dapat memahami bahawa amal ibadat seseorang terbahagi kepada 3 jenis: - 1) Amal Ibadah Badaniah semata-mata. Iaitu ibadat yang dilakukan oleh tubuh semata-mata seperti sol, puasa, membaca al-quran dan lain-lain. 2) Amal ibadah Maliah. Iaitu amal ibadat berbentuk harta semata-mata, seperti zakat, sedeqah. 3) Amal ibadah yang mengandungi unsur badaniah (dilakukan oleh tubuh) que maliah (berbentuk harta) serentak ianya seperti Haji. Maka bagi menjawab persoalan di atas, secara umumnya seperti berikut: - a - Para ulama ahli sunnah wal jamaah telah bersepakat bahawa sesetengah amalan boleh de hadiahkan pahalanya kepada orang lain. Ia adalah amalan berikut (Rujuk, Hasyiah Ibn Abidin, 1/605 Nihayatul Muhtaj, 6/92 Mughni al-Muhtaj 3/96 al-Mughni, 2/567): 3- Apa-apa jenis Ibadat yang boleh diwakilkan. (Seperti haji) Antara dalil utama mereka adalá: - a) Erti firman Allah. Dan mereka yang datang selecciones kumpulan itu. Berdoa Ya tuhan kami ampunkanlah dosa kami de saudara-saudara kami yang sebelum kami telah beriman (Al-Hasyr 10) b) Firman Allah ertinya. Dan pintalah ampun bagi dosa kamu dan dosa orang mukmin (Muhammad 19) c) Bertanya seorang sahabat kepada Nabí SAW: ertinya Ya Rasulullah SAW. Sesungguhnya, ibuku, telah, meninggal, adakah, jika, aku, bersedeqah, untuknya, maka, pahala, sedeqah, ini, dapat, miembros, manfaat, kepadanya. Nabi SAW menjawab. d Ya (Riwayat Abu Daud amp Tirmidzi Imam Tridmidzi mengatakannya Hasan juga oleh diriwayatkan al-Bujari dengan sedikit berbeza lafaz tetapi ertinya sama)) Seorang Lelaki Bertemu Nabi SAW Lalu bertanya Ibu telah meninggal, dan ada meninggalkan harta tetapi ia tidak membuat sebarang wasiat terhadap hartanya , Adakah, jika, aku, menyedeqahkan, hartanya, maka, dosanya, boleh, terhapus. Nabi menjwab. Ya (riwayat musulmán Nasaie. Tirmidzi dan lain-lain) Hasil kefahaman dari dalil-dalil di atas. Doa kepada musulmanes de Más Samada hidup atau mati, adalah boleh membantu saudaranya dentro bentuk syafaat, sebagaimana kata Imam al-Iz bin Abd Salam doa adalah Suatu bentuk syafaat (Bantuan) yang diharuskan buat ahli Keluarga dekat dan Rakan yang JAUH (Qawaid al-Ahkam 1/135). Amalan sedeqah harta boleh miembros de manfaat kepada si mati. Bagaimanapun Imam As-Syawkani (w 1255 H) dan Syeikh Muhd ​​Rashid Ridha (w 1354 H) berpendapat amalan sedeqah en el khas untuk anak si mati sahaja. Menurut mereka, sedeqah dari orang y el tidak sampai pahalanya kepada si mati. (Lihat Nayl, 4/99). Bagaimanapun Imam An-Nawawi (w 676 H) serta jumhur ulama sebelum como-Syawkani telah pun membawa hujjah bahawa sedeqah bukan dari anak juga boleh sampai kepada y mati dengan dalil berikut: - 1) Ijma. Ia telah ditegaskan oleh Ibn Quddamh (w 620 H), An-Nawawi dan Ibn Khathir. 2) Telah sabi dalam hadtih bahawa Nabi SAW telah menajekan pelupusan hutang beberapa orang sahabat, walaupun ia di bayar oleh bukan ahli keluarga si mati. B - Adapun amalan-amalan lain terutamanya dari kumpulan amalán berbentuk badaniah semata-mata de berbentuk gabungan antara amalan tubuh dan harta. Para la ulama terbahagi kepada dua kumpulan besar, ia seperti berikut. - Mayorista ulama berijtihad mengatakan ianya tidak boleh dihadiah en tidak sampai kepada si mati jika dihadiahkan. Ia adalah pandangan Imam As-Syafie dan sebahagian besar ulama mazhab Syafie, ia juga pandangan Imam Malik, Imam Izzudin Bin Abd Salam. Antara dalil utama kumpulan ulama yang melarang ini adalá seperti berikut: - 1) ()) Ertinya. Dan sesungguhnya setiap manusia tidak akan memperolehi kecuali apa yang diusahakan .. (An-Najm. 39) 2) ((.)) Ertinya. Dan tidaklah seseorang berusaha (beramal) kecuali ia akan memperolehinya. Dan tidaklah seseorang kamu menanggung dosa dan beban orang lain (Al-Anam. 164) 3) Hadith Nabi SAW. . . Ertinya. Apabila mati anak adam, terputus semua amalanya kecuali tiga perkara. Sedeqah Jariah, Ilmunya yang dimanfaatkan orangután selepas kematiannya, dan anaknya Yang Yang Soleh mendoakannya Bagaimanapun, Mazhab Hanafi, Hanbali secara umum dan sekumpulan Kecil dari mazhab Maliki, ulemas mutaakhirin dari mazhab Syafie dan Imam Al-Qurtubí pula berpendapat. Harus dan pahala seluruh jenis ibadat sampai kepada si mati. Iaitu jika ia diniatkan hadiah kepadanya Ini beerti menurut ijtihad kumpulan ulama ini, semu ibadat seperti solat, puasa, haji, membaca al-quran, sedeqah harta, doa dan lainnya, akan sampai pahalanya kepada si mati. Imam al-Qurtubi mengatakan bahawa sedeqah tidak semestinya dengan harta (al-Bahr al-Raiq, 3/64 cetar al-Kitab al-Islami At-Tazkirahh Ahwal al-Akhirah, 1/101) Manakala Imam Ahmad Bin Hanbal secara peribadi Pula mempunyai pandangan pertengahan antara kedua kumpulan di atas dimana beliau berijtihad HARUS menyedeqahkan pahala membaca al-Quran kepada si mati. Imam ahmad mengatakan. . Ertinya. Dan apa jua Amalan taqarrub yang telah dibuat dan dijadikan pahalanya kepada si mati yang musulmana, maka ia telah memanfaatkan si mati inshaAllah, dan orangután Islam di setiap Zaman dan tempat berkumpul dan Membaca al-Corán Serta menghadiahkan pahalanya kepada si mati mereka tanpa sebarang bantahan ( Al-Mughni, 2/566) Ijtihad beliau disokong oleh sebahagian daripada ulama mazhab Syafie seperti Imán Ibn Solah, Al-Muhib en-Tabari lain-lain. Imán Ibn Quddamah Al-Hanbali (w 620 H) berkata. sejak turun Temurun di setiap Zaman berkumpul musulmanes dan Membaca al-Corán Serta mendoakan pahalanya kepada muslimin yang telah meninggal, Nabi SAW pernah bersabda bahawa si mati di azab dengan sebab ratapan dan raungan si hidup, maka Tiada sebab mengapa Allah menghalang pahala kebaikan sedangkan azab boleh Samapi kepada si mati .. (Rujuk al-Mughni, 2/226 este Dar Ihya en-Turath al-Arabi) Secara ringkas antara dalil-dalil kumpulan ulama yang membolehkan ini adalah hadith-hadith yang menyebut tentang keharusannya dalam jenis ibadah Puasa, Haji , Doa, Istighfar y lain-lain, yang mana menurut ijtihad mereka ia termasuk secara langsung atau tidak dalam bentuk ibadah badaniah semata-mata dan juga gabungan badaniah (tubuh) dan harta. Los dioses de Berdasarkan ini mereka hombres qiaskan kepada semua jenis ibadah. Demikianlah, beber pandas para ulama muktabar ahli sunnah wal jamaa dalam tajuk ini, kesemua mereka sebagaimana yang dapat dibaca, berijtihad dalam memahami dalil-dalil. Justeru, kiranya ada Individu yang Ingin menyedeqahkan Bacaan Al-Quran seperti Al-Fatiha dengan sebagainya, tidak Harus kita menolaknya secara putus (qatie) kerana mereka juga mempunyai dalil walaupun menurut majoriti ulemas, dalil mereka di anggap lemah oleh yang menolak (kecualilah jika terdapat Unsur-unsur bidah terhasil dari perkara-perkara luar). Apa yang que cubre adalah menghormati hasil ijtihad para ulama yang berkelayakan. Sebagai penutup, suka saya memetik kata Ibn Taymiah. Sah dari Nabi SAW bahawa baginda mengarahkan bersedequa kepada si mati, juga berpuasa untuknya. Maka sedeqah untuk si mati adalah termasuk dari kalangan amalan soleh. Bagaimanapun bukanlah dari kebiasaan párrafo ulemas sálaf dan Sahabat apabila solat SUNAT Dan Dan puasa Haji dan Membaca al-Quran, mereka menghadiahkan kepada muslimin yang telah mati, justeru adalah terlebih baik jika manusia menuruti Jalan mereka kerana ia adalah Lebih baik dan sempurna. (Fatawa al-Kubra, 3/38 cet dar al-kutub al-ilmiah) Justeru, saya merasakan adalah lebih baik MENUMPUKANO usaha orang hidup untuk menghadiah pahala-pahala yang pasti sampai kepada si mati sahaja. Bagaimanapun, sesiapa yang ingin memegang ijtihad ulama yang mengharuskan, saya kira ia bukanlah masalah yang besar untuk terlalu diperdebatkan. Ia boleh sahaja dianggap suatu perkara khilaf yang muktabar. Wallahualam. Añadir esta página a tus favoritos sitios de marcadores sociales More. Tuntutan: 8220Pada Menyatakan Hukum 8216Harus8217 Menghadiahkan Pahala Bacaan Surah Al-Fatihah Dan Seumpamanya ke atenas Junjungan Besar Nabi Muhammad s. a.w. Serta Mengucapkan Lafaznya (al-Fátima), Bertujuan Untuk Menambah Kemuliaan Baginda.8221 Terjemahán Oleh: Mohammad Taha Hj. Hassan (Soalan) 10. (Imam Ibnu Hajar al-Haitami) diceanya: Berkenaan seorang lelaki yang mengucapkan 8216al-Fatihah8217 bertujuan untuk menambahkan kemuliaan nabi Muhammad s. a.w. (Bersedekah membaca al-Fatihah). Kemudian bangun seorang lelaki daripada kalangan ahli ilmu (setelah mendengar ucapan itu), lantas berkata kepada lelaki tersebut: 8220Kamu telah kafir Jangan ulangi kata-katamu ini, (ucapan sedekah al-Fatihah). Sekali Lagi ia boleh mengkafirkan kamu8221 Adakah (benar) perkara tersebut Adakah Harus Untuk mengatakan kepada seseorang yang menlafazkan ucapan (sedekah) al-Fatiha tersebut sewenang-wenangnya boleh mengatakan 8220Kamu telah kafir8221 atau 8220Kamu kafir8221 Apakah Balasan (hukuman) yang mesti dikenakan ke atas orangután yang melemparkan ungkapan 8216kafir8217 tersebut Pada masa yang sama, sangkaan beliau adalah merupakan daripada kalangan ahli ilmu Maka saya (Imam Ibnu Hayar al-Haitami) menjawab - Semoga Allah meluaskan kedudukan (kekalan dan kewujudan) Nabi Muhammad vio Serta memanfaatkan ilmu dan keberkatannya 8211 Bukanlah Lelaki yang mengatakan rupa sedemikian (lafaz kafir) kepada Lelaki yang mengungkapkan 8216al-Fatihah8217 (hingga seterusnya) adalah merupakan Ciri seorang daripada kalangan ahli ilmu, bahkan kata-kata dan keingkarannya menunjukkan bahawa UIT adalah kejahilan dan keterlampauan dirinya . Sesungguhnya beliau tidak memahami apa yang dikatakan dan tidak pula mengetahui apakah kesan (akibat) yang akan dikenakan ke atas dirinya tentang perkara tersebut berdasarkan ketetapan ulama terhadap kejahilan dan kefasikan dirinya. Ketetapan ulama ke atas dirinya (orang yang mengatakan kafir) adalah di sebabkan sikap 8216At-Tahawwur8217 (terlalu cepat memutuskan hukum tanat dalil yang lengkap dan fahaman yang benar). Bagaimana beliau mengkafirkan seorang musulmanes, di mana Tiada seorang juego de palabras yang mengkafirkannya Bahkan kedapatan pendapat daripada sekumpulan ulemas Mutaqaddimin (terdahulu) dan Mutaakhirin (terkemudian) yang menyatakan hukum 8216Istihsan8217 (perkara yang dilihat baik) pada perkara tersebut (sedekah al-Fatiha). Seperti mana akan saya jelaskan pada y un berkenaan kalam mereka (tentang perkara ini). Oleh yang demikian, sekiranya beliau (orang yang berkata kafir) UIT bertujuan mengkafirkan atas nama agamanya (Islam) dengan ungkapan kafir (kafir secara sengaja), maka beliau juga turut kafir, dan hendaklah dipancung lehernya jika beliau tidak bertaubat. Kerana beliau menamakan El Islam es el kafir. Sekiranya beliau tidak bermaksud untuk mengkafirkannya atas nama islam, 8216haram8217 ke atasnya terhadap keingkaran yang dilakukan. Di samping beliau berhak mendapat hukuman dan 8216Ta8217dib al-Baligh8217 (Tindakan tata tertib dan adab Disiplin yang ketat) Serta 8216wajib8217 ke atas Hakim al-Sharia Mutahharah melaksana Untuk 8211Semoga Allah memberi petunjuk dan membawanya ke Jalan kebaikan - hukuman dan ta8217zir ke atasnya, kesesuaian berdasarkan Terhadap, keterlampauannya, yang, buruk, serta, 8216Tahawwurat8217 Agregar a la mesa de luz yang dahsyat ini. Telah sampai (khabar) kepada saya (imán Ibnu Hajar al-Haitami) bahawa sesungguhnya lelaki tersebut dihukum (balasan) dengan (lontaran yang sama oleh hakim syariah) iaitu hukuman 8216kafir8217. Dan beliau diminuta untak bertaubat serta disuruh untuk melafazkan 2 kalimah syahadah (untuk memperbaharui Islamnya). Dan ini adalah kesilapan daripada dirinya sendiri di sebabkan keterlampauan melakukan dosa, kefasikan dan berkelakuan Buruk terhadap Allah swt dan Nabi Muhammad vio Serta syariatnya yang agung, di mana berlaku sesuatu pada syariat Allah swt satu perkara yang tidak pernah berlaku destacada (Islam iaitu ISU mengkafirkan orangután Yang lain tanpa sebab). Sekiranya dakwaan kafirnya itu selamat (betul) sekalipun, adalah menjadi suatu kewajipan padanya untuk mengenal (mengajar) orang awam (yang tidak mengetahui) terhadap perkara tersebut. Sekiranya (mereka) taat pada ajaran tersebut, maka ia adalá satu perkara yang jelas. Dan sekiranya bertentangan dengannya (perkara yang dilakukan ole orang awam), maka larangilah ia. Dan ada juego de palabras apabila berlaku keadaan secara Tiba-Tiba terkeluar daripada (mulut) orangután awam tersebut, satu kalimah yang tidak difahami seorang juego de palabras melainkan ia bertujuan Untuk memuliakan dan memberi penghormatan Untuk kedudukan Nabi Muhammad vio yang Tinggi (terpuji), dentro de Masa yang sama seseorang (Orang awam) atau mengungkapkan kalimah seumpamanya (seperti musyrik), di sebabkan hanya kalimah yang keluar daripada mulut orang awam tersebut, maka ia menunjukkan kejahilan dan kebodohan orang (si pendakwa) tersebut. Sesungguhnya beliau tidak mengetahui syarat Amar Ma8217ruf dan Nahi Mungkar serta sebab yang membawa kepada kekufuran manuscrito perkara yang tidak mengkufurkannya. Cukuplah, Anda sebagai saksi terhadap apa yang berlaku tentang permasalahan yang Banyak diperkatakan oleh ulemas mengenainya (Masalah sedekah al-Fatiha), di samping ketidakcukupan (terhimpun) ilmu Lelaki ini (orang yang mendakwa kafir). Dan tiada penyelesaian pada lelaki tersebut terhadap perkara yang difahaminya. Oleh yang demikian, beliau hendaklah merujuk perkara yang tidak diketahui kepada ahlinya yang mengetahui (ulama) untuk mereka menerangkan kepadanya berkaitan hukum dan kalam ulama tentang perkara tersebut. Bukanlah perkara ini satu la cipta reka dari ulama Mutaakhirin, bahkan ia ada dinyatakan oleam ulama agung daripada kalangan Mutaqaddimin seperti imam al-Hulaimi dan sahabatnya imam al-Baihaqi. Cukuplah bagi Anda Untuk Kedua orangután imán yang Hebat ini Serta pengikutnya daripada kalangan ulemas Mutaakhirin, iaitu seorang penyunting mazhab (yang terkenal) Imán Abu Zakaria Nawawi Rahimahullah Ta8217ala, di dentro kitabnya 8216Raudhah8217 dan 8216Minhaj8217. Beliau (imam Nawawi) berkata di dalam kedua-dua kitabnya () Berkarsud: 8220Allah berselawat dan memberi salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad s. a.w. Dan ditambahkan penghormatán serta kemuliaan di sisinya (Allah s. w.t) 8221. Cukuplah untuk anda dengan 2 kitab ini, seolah-olah orang yang mengingkari tidak pernah membaca isi yang terkandung di dalam kitab al-Feqh (maná-maná mazhab yang muktabar) que tidak pula al-Minhaj (mazhab khas imam Syafie). Inilah keadaan orang yang mengkafirkan orang lain, bagaimana beliau begitu mudah (cepat) dengan mengingkari perkara en el serta memutuskan sesuatu hukum tanat dalil yang lengkap dan fahaman yang benar. Jika Anda mengetahui (merujuk) tentang penjelasan Imam Nawawi mengenainya (sedekah al-Fatiha) di dentro Kedua kitâb ini (Raudhah dan Minhaj), yang maná keduanya adalah merupakan (sandaran amp rujukan Kitab) bagi Penghulu mazhab (mazhab imán Syafie), nescaya Anda Mengetahui kebatilan, dakwaan, pengingkaran, terhadap, orang, yang, jahil, ini. Sesungguhnya sangkaan beliau mengenai 8216penambahan kemuliaan8217 untuk nabi Muhammad s. a.w itu adalah merupakan kedudukan asa baginda yang kurang (rendah), hanyalah tanggapan yang batil dan tiada dalil mengenainya. Sebagaimana (kenyataan ini) telah dijelaskan oleh 2 tokoh imam yang hebat, imán de iaitu Hulaimi dan imam al-Baihaqi terhadap penyelewengan dan kebatilannya. Ibarat (Contoh) yang Pertama seperti yang terkandung di dentro kitâb Syua8217b al-Iman: Apabila kita berkata: 8220 8221 Maka, sesungguhnya Kita (sebenarnya) menginginkan: 8220Ya Allah Kurniakan keagungan Nabi Muhammad vio di dunia dengan mengangkat sebutan (Namanya), agamanya menzahirkan (Islam), mengekalkan syariatnya. Dan di Akhirat pula dengan mendapat syafaat Baginda Nabi Untuk umatnya, ganjaran diberikan dan pahala, mendahulukan kemuliaannya daripada UMAT-yang UMAT terdahulu Dan Yang Yang terkemudian dengan kedudukan terpuji Serta kebersamaannya dengan kumpulan al-yang Muqarrabin menyaksikan (kewujudan dan kesaan Allah swt) 0.8221 Berkata imam al-Hulaimi: 8220Dan inilah perkara-perkara yang telah Alá swt wajibkan (miembro kelebihan) untuk nabinya Muhammad vio (hak untuk baginda), que se volvió hacia el cielo y el cielo. Sesungguhnya Harus hukumnya jika Salah seorang daripada umatnya berselawat, kemudian kepada memohon Allah s. w.t Untuk memperkenankan doanya dengan (Pujian susunan aleya) bagi menambahkan kemuliaan Nabi pada setiap perkara (keadaan) yang kita Namakan sebagai kedudukan dan darjat (yang Mulia). Dan inilah tujuan maksud selawat yang sebenar, iaitu menunaikan hak nabi s. a.w dan mendekatkan diri dengan ucapán selawat kepada Allah s. w.t. Seterusnya, kenyataan yang menunjukkan di atas ucapan kita kita 8220 8221 Sesungguhnya tidak memiliki Untuk sampai ke tahap hakikat selawat Allah s. w.t ke atas Junjungan Nabi terhadap apa yang oleh diagungkan Allah s. w.t Untuk kemuliaan darjat Serta kedudukan Baginda di sisinya. Itu semua tertakluk de bawah kekuasaan Allah s. w.t. Maka, benarlah bahawa selawat kita Untuk Nabi vio adalah 8216doa8217 Untuk Baginda Serta pengharapan daripada Allah swt Untuk Pujian padanya.8221 8211 selesai Kalam al-di Hulaimi dentro kitabnya Syua8217b.- Perhatikan kata kata-Imam al-Hulaimi: 8220 8221 Bermaksud: ganjaran 8220Limpahkan Dan pahalanya.8221 8220 8221 Bermaksud: 8220 (Untuk) el ditambahkan (kedudukan) el nabi saw82308221, hingga ke akhirnya. Anda Akan dapati secara Jelas (terhadap ungkapan Imam al-Hulaimi), bahawa sesungguhnya penambahan kedudukan (kemuliaan) Nabi Muhammad s. a.w de Dapat diterima dari Segi perkara 8216pahala8217 dan selainnya, berikutan (hasil) Dari perkara-yang perkara Boleh kemuliaan menambahkan dan kebesaran Baginda s. a.w. Perkara ini dikuatkan lagi, bahawa, sesungguhnya, baginda, nabi, s. a.w, adalah, makhluk, yang, paling, sempurna, dan, paling, kalangan, mereka, sehingga, tidak, dibilat, dikira, ciri-ciri, pujian, kesempurnaannya yang tinggi. Bahkan kedudukan, baginda, sentiasa, bertambah, terhadap, pujian, tersebut dan tiada tenía ke penghujungnya. Kedudukan kedudukan yang mulia hasil dari (doa dan pujian tersebut), tidak dimaklumkan (diketahui) ke atas diri orang tersebut (lelaki yang bersedekah al-Fatihah) yang mengetahui keadaan tersebut hanyalah Allah s. w.t. Oleh yang demikian, sifat kesempurnaan Baginda Nabi s. a.w bersama keagungan Allah s. w.t tidak melarang (Lelaki tersebut) Untuk menyampaikan hajatnya bagi menambahkan Lagi Lebih Banyak, Serta ketinggian (keadaan) berterusan Pujian kepada Nabi atas kurniaan (kelebihan) Allah s. w.t daripada sifat pemurah dan kemuliaannya. Sesungguhnya tiada penghujung bagi kekayaan Dios s. w.t yang luas dan tidak pula (kurang) kepada sifat kesempurnaan nabi Muhammad s. w.t terhadap kurniaan yang telah dianugerahkan pada perkara tersebut (pujian). Dan ibarat Imam al-Baihaqi tafsirnya pada: 8220 8221 Dan berkemungkinan ia bermaksud: 8220Al-Salamah8221 (yakni keselamatan) iaitu Allah s. w.t berkehendakkan ke atasmu (Nabi Muhammad s. a.w) Salam (keselamatan / Kesejahteraan). Seterusnya, kalimah 8216al-Salam8217 seperti terdapat pada (susunan) kalimah 8216al-Maqam8217. Dan 8220Al-Maqamah8221 bermaksud: 8220Allah menyelamatkan kamu daripada celaan (kecaman) dan kekurangan.8221 Maka, apabila Anda mengatakan 8220 16171616 8221 Sesungguhnya Anda berkehendakkan: 8220Ya Allah, tuliskan (takdir di Luh Mahfuz) Untuk Nabi Muhammad vio terhadap dakwah, UMAT Serta sebutannya , 8216SELAMAT8217 dari setiap kekurangan. Maka, 8216tambahkan8217 kemuliaan seruan dakwahnya (tauhid, syariat dan agama), 8221 8211selesai-


No comments:

Post a Comment